Sunday

Move On



سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم




Cinta itu satu fitrah. Tidak ada sesiapa pun yang dapat menghalang hati kita untuk merasakan dicintai dan mencintai antara satu sama lain. Setiap manusia pasti akan merasai semua ini. 

Tetapi,

Peganglah sekuat mana sekali pun. Kalau dia ditakdirkan untuk putus, akan putus juga. 
Lama mana sekali pun kita jaga hati seseorang. Kalau masa dan hati berubah, everything changed.




"Move On"

Tidak mudah untuk dilakukan. Lagi-ii bila kita mula teringat kenangan lama. Sakit yang tidak mampu diluah dek kata. Orang mungkin lihat kita baik-ii sahaja. Namun, tiada yang dapat memahami akan keadaan sebenar, bagaimana hancurnya dalaman kita. Cuma kita sahaja yang merasai kesakitan itu. 

Ada orang senang untuk move on. Tak ambil masa yang lama. Ada orang ambil masa kadang-ii sampai bertahun untuk move on. Mungkin sebab terlampau banyak kenangan. Bukan dia sengaja. Jadi, jangan mempertikaikan kenapa ada orang susah untuk move on. Sebaliknya, bantu dia untuk move on. 

Move on tak senang ya. Sometimes you're okay. You're doing fine. Sometimes you'll be sad. You miss the memories and reread the text, look at the beautiful pictures together. 

You know what hurts?
Throwing away memories as if they meant nothing at all. Tossing it around like it did't mean anything to you when really. It hurts you so much to let go. 

It's okay. Kalau kita dah pernah rasa sayang seseorang lebih dari kita. Tapi rasa yang sia-ii. At least kita pernah ada hati untuk dia. Treat them well. Give attention to them. Don't be sad. You just don't deserve for him only. You deserve better ❤

Perlahan-lahan cuba untuk melepaskan apa yang kita genggam kuat selama ini. Belajar untuk memaafkan dia dan terutama diri kita sendiri. Dekatkan diri kembali kepada sang Pencipta. Mungkin ada sebab mengapa ujian sebegini terjadi dalam hidup kita. Dan yakin sahaja setiap yang pergi, Allah pasti akan gantikan dengan lebih baik. Yang paling penting, belajar untuk sayang dan terima diri sendiri. Belajar untuk perbaiki diri sendiri. Belajar untuk menjadi yang lebih baik. Bukan untuk orang lain, tapi untuk diri kita sendiri :) 

You don't meet people by accident. Allah puts different people at different times in our lives for a reason, sooner or later you'll find out why they were a part of your life. Some will stay, some won't. Some will strengthen you, others will test you. Have faith and always sabar. Yes, it's very hard to move on but once you move on, you'll realize it was the best decision you've ever made. Akan rasa sampai satu tahap dah nak give up, nak sedih bagai. But, you deserve to be happy :)

Betul apa yang orang cakap. Benda yang kita kejar ini lah yang akan makin menjauh. So, stop chasing things. Stop chasing people to love and care about you. Love yourself first. Life will figure it out the best for you. Memang susah untuk berjumpa dengan seseorang yang betul-ii boleh accept diri kita sepenuhnya. The real you. Your flaws. Your insecurities. But, don't look for someone that will fix everything for you. Look for someone that will stay with you while you fix yourself and motivate you. 

Life is like a book. Some chapters are sad, some are happy and some are exciting. But, if you never turn the page, you will never know what the next chapter has in store for you. 

One day, you will meet someone who will really understand your story and protect you because they won't want you to suffer the same pain again. 

I don't need someone who see the good in me. I need someone who see the bad and still accept me :)


ما شاء الله

Najuwa Jaafar || 19 July 2020 || 5:25 pm

No comments:

Post a Comment

Thank You For Spending Your Time Here. Come Again :)

COPYRIGHT BY NJWA JAFF